A mintegy négymillió felhasználó többsége a tapasztalatok szerint nem használja ki az Ügyfélkapu alapfunkcióit sem, pedig azok igazán hasznos lehetőségeket kínálnak. Sorozatunk második részében is azok közül a funkciók közül mutatunk be néhányat – lépésről-lépésre, kattintásról-kattintásra – amelyeket igazán hasznosnak találunk.
Járulékadat kivonat
Ebből a dokumentumból nyerhető információk is közvetlenül a NAV nyilvántartásából származnak. A kivonatból megtudhatjuk, hogy a havi adó- és járulékbevallás beérkezett e a NAV felé biztosítási jogviszonyunkra vonatkozóan, ami az ellátások (pl. táppénz, csed, gyed) számítása során is fontos lehet. Az adatszolgáltatás, vagyis a bevallás adóhatósághoz történő beérkezése befolyásolja még a NAV által készített adóvallás tervezetünket is, hiszen annak elkészítéséhez a munkáltató által beadott, havi bevallásból is nyerik ki az adatokat.
- NAV Ügyfélportál ->
- “Bejelentkezés” -> “Ügyfélkapu” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
- „Járulékadatok lekérdezése” -> Bővebb információ ->
- Ki kell választani az időszak évét, a kezdő és a záró hónapját (egyszerre egy évre szűrhetünk) -> „Lekérdezés indítása” ->
- Az eredményt – választásunk szerint – letölthetjük PDF vagy XLSX formátumban -> “Letöltés”
A kivonat általános értelmezése:
- Az adott év, amelyikre szűrtünk, minden egyes hónapja egy lapnak felel meg. A legfelső szürke sáv jobb alsó sorában van jelölve az időszak, pl.: 2019.01.01-2019.01.31.
- Második szürke sávban a bevallott jövedelmet, bért látjuk.
- „Jogviszonyonkénti adatok”: részletezi az adott hónapra beadott járulékbevallás adatait, a napi-, heti munkaidőt és a munkakört.
- Ha az adott hónapra vonatkozóan üres lapot látunk, nagy valószínűséggel nem ment be adatainkról az adó- és járulékbevallás. Ennek több oka is lehet, például rendszerbeli hiba, vagy nem küldte be foglalkoztatónk/könyvelő a járulékbevallást, esetleg mi nem szerepeltünk rajta. Ezeknek szimpla technikai probléma is lehet az okozója. A havi adó- és járulékbevallás beadásának hiánya később a nyugdíjszámítást, esetleges táppénz igényünket befolyásolhatja, tehát feltétlen jelezzük munkáltatónak az észrevételt. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem javasolt támadóan fellépni, mert előfordulhat, hogy a foglalkoztató önhibáján kívül lépett fel elakadás – rendezni viszont ő fogja tudni.
Biztosítási jogviszony lekérdezése
Az alábbiak szerint kérdezhetjük le a biztosítási jogviszonyainkra vonatkozó adatokat.
- NAV Ügyfélportál ->
- “Bejelentkezés” -> “Ügyfélkapu” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
- “Foglalkoztatással kapcsolatos bejelentések” csempét válasszuk -> “Foglalkoztatással kapcsolatos adataim” -> „Biztosítási jogviszonyok” ->
- “Új lekérdezések paraméterei” felirat mellett található a “Szűrés megjelenítése” -> beállíthatjuk a lekérdezési dátum kezdetét és végét, valamint szűrhetünk akár munkáltató nevére, vagy adószámára is. Fenti szűrési lehetőségek közül azt írjuk csak be, amire kíváncsiak vagyunk, nem kötelező az összes rubrikát kitölteni.
- megjelenik a lista, mely tartalmazza a biztosítási jogviszonyunkra vonatkozó bejelentés kezdetét, végét. Ha jobb oldalon a “Részletek megjelenítése”-re kattintunk, akkor áttekinthetjük a munkakörünkre vonatkozó FEOR kódot, és bejelentésre vonatkozó heti munkaórák számát is.
Tájékozódás a betegéletútról
- NAV Ügyfélportál ->
- Bejelentkezés KAÜ-vel -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
- bal oldali oszlopban kattintsunk a „Betegéletút lekérdezés”-re -> írjuk be a TAJ számot -> „Tovább” ->
- íjuk be az időszak kezdetét és a végét, amely időszakra kíváncsiak vagyunk -> „Lekérdezés” ->
- megjelenik a lista, amelyen látjuk a szolgáltató nevét, címét, az ellátás nevét, kezdetét, végét és az orvos nevét.
Értesítés kérése személyi igazolvány, jogosítvány, forgalmi engedély, útlevél érvényességi idejének lejáratáról.
Az okmány lejártát megelőzően 3 alkalommal küld értesítőt a rendszer a megadott e-mail címünkre, érdemes tehát még időben időpontot foglalni az illetékes okmányirodában.
- magyarorszag.hu
- Ügyintézés indítása -> Bejelentkezés -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
- „Saját adatok” -> „Belépés” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
- „Regisztrációs adatok” -> „Előzetes értesítést kérek okmányaim lejáratáról” szöveg alatti rubrikába tegyünk pipát.
NAV által készített adóbevallás-tervezet megtekintése, esetleges módosítása, jóváhagyása…a teljes cikk a www.ado.hu oldalon található, folytatásért kattintson ide.