Barion Pixel

Használjuk az Ügyfélkaput, lépésről-lépésre! – 2. rész

A mintegy négymillió felhasználó többsége a tapasztalatok szerint nem használja ki az Ügyfélkapu alapfunkcióit sem, pedig azok igazán hasznos lehetőségeket kínálnak. Sorozatunk második részében is azok közül a funkciók közül mutatunk be néhányat – lépésről-lépésre, kattintásról-kattintásra – amelyeket igazán hasznosnak találunk.

 Járulékadat kivonat

Ebből a dokumentumból nyerhető információk is közvetlenül a NAV nyilvántartásából származnak. A kivonatból megtudhatjuk, hogy a havi adó- és járulékbevallás beérkezett e a NAV felé biztosítási jogviszonyunkra vonatkozóan, ami az ellátások (pl. táppénz, csed, gyed) számítása során is fontos lehet. Az adatszolgáltatás, vagyis a bevallás adóhatósághoz történő beérkezése befolyásolja még a NAV által készített adóvallás tervezetünket is, hiszen annak elkészítéséhez a munkáltató által beadott, havi bevallásból is nyerik ki az adatokat.

  1. NAV Ügyfélportál ->
  2. “Bejelentkezés” -> “Ügyfélkapu” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  3. „Járulékadatok lekérdezése” -> Bővebb információ ->
  4. Ki kell választani az időszak évét, a kezdő és a záró hónapját (egyszerre egy évre szűrhetünk) -> „Lekérdezés indítása” ->
  5. Az eredményt – választásunk szerint – letölthetjük PDF vagy XLSX formátumban -> “Letöltés”

A kivonat általános értelmezése:

  • Az adott év, amelyikre szűrtünk, minden egyes hónapja egy lapnak felel meg. A legfelső szürke sáv jobb alsó sorában van jelölve az időszak, pl.: 2019.01.01-2019.01.31.
  • Második szürke sávban a bevallott jövedelmet, bért látjuk.
  • „Jogviszonyonkénti adatok”: részletezi az adott hónapra beadott járulékbevallás adatait, a napi-, heti munkaidőt és a munkakört.
  • Ha az adott hónapra vonatkozóan üres lapot látunk, nagy valószínűséggel nem ment be adatainkról az adó- és járulékbevallás. Ennek több oka is lehet, például rendszerbeli hiba, vagy nem küldte be foglalkoztatónk/könyvelő a járulékbevallást, esetleg mi nem szerepeltünk rajta. Ezeknek szimpla technikai probléma is lehet az okozója. A havi adó- és járulékbevallás beadásának hiánya később a nyugdíjszámítást, esetleges táppénz igényünket befolyásolhatja, tehát feltétlen jelezzük munkáltatónak az észrevételt. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem javasolt támadóan fellépni, mert előfordulhat, hogy a foglalkoztató önhibáján kívül lépett fel elakadás – rendezni viszont ő fogja tudni.

Biztosítási jogviszony lekérdezése

Az alábbiak szerint kérdezhetjük le a biztosítási jogviszonyainkra vonatkozó adatokat.

  1. NAV Ügyfélportál ->
  2. “Bejelentkezés” -> “Ügyfélkapu” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  3. “Foglalkoztatással kapcsolatos bejelentések” csempét válasszuk -> “Foglalkoztatással kapcsolatos adataim” -> „Biztosítási jogviszonyok” ->
  4. “Új lekérdezések paraméterei” felirat mellett található a “Szűrés megjelenítése” -> beállíthatjuk a lekérdezési dátum kezdetét és végét, valamint szűrhetünk akár munkáltató nevére, vagy adószámára is. Fenti szűrési lehetőségek közül azt írjuk csak be, amire kíváncsiak vagyunk, nem kötelező az összes rubrikát kitölteni.
  5. megjelenik a lista, mely tartalmazza a biztosítási jogviszonyunkra vonatkozó bejelentés kezdetét, végét. Ha jobb oldalon a “Részletek megjelenítése”-re kattintunk, akkor áttekinthetjük a munkakörünkre vonatkozó FEOR kódot, és bejelentésre vonatkozó heti munkaórák számát is.

Tájékozódás a betegéletútról

  1. NAV Ügyfélportál ->
  2. Bejelentkezés KAÜ-vel -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  3. bal oldali oszlopban kattintsunk a „Betegéletút lekérdezés”-re -> írjuk be a TAJ számot -> „Tovább” ->
  4. íjuk be az időszak kezdetét és a végét, amely időszakra kíváncsiak vagyunk -> „Lekérdezés” ->
  5. megjelenik a lista, amelyen látjuk a szolgáltató nevét, címét, az ellátás nevét, kezdetét, végét és az orvos nevét.

Értesítés kérése személyi igazolvány, jogosítvány, forgalmi engedély, útlevél érvényességi idejének lejáratáról.

Az okmány lejártát megelőzően 3 alkalommal küld értesítőt a rendszer a megadott e-mail címünkre, érdemes tehát még időben időpontot foglalni az illetékes okmányirodában.

  1. magyarorszag.hu
  2. Ügyintézés indítása -> Bejelentkezés -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  3. „Saját adatok” -> „Belépés” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  4. „Regisztrációs adatok” -> „Előzetes értesítést kérek okmányaim lejáratáról” szöveg alatti rubrikába tegyünk pipát.

NAV által készített adóbevallás-tervezet megtekintése, esetleges módosítása, jóváhagyása…a teljes cikk a www.ado.hu oldalon található, folytatásért kattintson ide.

 

Utóbbi blog bejegyzéseim

Kategóriák
Facebook
LinkedIn
Email
Nyomtatás